Навчально-практичний центр “Північ”

Навчально-практичний центр «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ» створено на базі Вищого професійного училища №22 м. Сарни. Це багатопрофільний заклад професійної (професійно-технічної) освіти Рівненської області. Заклад має один з найбільших контингентів учнів і щорічно навчає до 1000 учнів. Історія закладу розпочалась на початку 70-х. ВПУ №22 м. Сарни (а тоді – Сарненське технічне училище № 15) створено в місті Сарни Рівненської області у 1961 році з метою підготовки робітничих кадрів для будівельних і меліоративних робіт. У серпні 1992 року закладу присвоєно новий статус і змінено назву на Вище професійне училище №22 м. Сарни.

Заклад освіти здійснює первинну професійну підготовку кваліфікованих робітників, фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем “молодший спеціаліст”, а також загальноосвітню підготовку, професійне (професійно-технічне) навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації працюючих робітників і незайнятого населення.

Місія закладу

Освітня – професійне навчання за обраною професією, допрофесійна підготовка учнів шкіл, курсова підготовка, здобуття повної загальної середньої освіти;

Комерційна – виробнича діяльність, надання платних послуг;

Соціальна – розвиток особистості відповідно до здібностей, адаптація в професійній сфері, суспільстві.

Стратегічна ціль

Забезпечення якості професійної підготовки кваліфікованих робітників, конкурентоспроможних на ринку праці регіону.

Станом на 01.01.2020 року контингент здобувачів освіти ВПУ №22 м. Сарни складає 921 особа, рівень виконання регіонального замовлення – 97 %.

ВПУ№22 м. Сарни має зручне географічне розташування, автостанція та великий залізничний вузол, а також проходять дороги республіканського та міжнародного значення. Це дає можливість охоплювати професійним навчанням не лише мешканців Сарненського району, а й інших районів та областей. Близькість до обласного центру також розширює можливість набору та працевлаштуванню випускників.

Професійну підготовку в закладі освіти здійснюють кваліфіковані педагогічні кадри, які мають високий рівень професійної компетентності та кваліфікацію.

Професійну підготовку здійснюють 101 кваліфікований педагог.

До відкриття Навчально-практичного центру «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ» на базі навчального закладу вже було створено 4 навчально-практичних центри:

  1. Регіональний навчально-практичний будівельний центр за технологіями та матеріалами компанії «Хенкель Баутехнік» (Україна);
  2. Регіональний навчально-практичний будівельний центр за технологіями компанії «КНАУФ»;
  3. Міжрегіональний навчально-практичний центр з підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування;
  4. Навчально-практичний центр «Сучасні деревообробні технології».

Адреса навчального закладу

34500Рівненська область м. Сарни, вул. Технічна,4

Вище професійне училище №22 м. Сарни

Телефони: (03655) 3-38-05, 3-41-96

e-mail: vpu22sarny@ukr.net, код згідно з ЄДРПОУ 02547116

Історія створення навчально-практичного центру «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ»

У 2019 році в рамках проекту Міжнародної організації праці (МОП) на території міста створено «Місцеве партнерство зайнятості», яке працює над формуванням людського капіталу регіону, планує заходи щодо покращення зайнятості населення, стимулює самозайнятість задля розвитку території Сарненського району.

Виконуючи «План дій 2019-2022 Місцевого партнерства у сфері зайнятості населення Сарненської міської ради» проведено дослідження потреб регіонального ринку праці громади м. Сарн. В ході якого було ідентифіковано підвищення попиту на працівників робітничих професій, що суттєво зростає із кожною хвилею міграції за кордон. Попри спроби замінити абсолютний дефіцит працівників за окремими професіями шляхом автоматизації – попит та такі кадри зростатиме протягом наступних років. Міграція породжує попит за основними популярними професіями. Відтак, для зменшення диспропорції рекомендується збільшити обсяги і покращити якість підготовки за наступними робітничими професіями (перелік за якими роботодавці найчастіше здійснюють пошук спеціалістів):

  1. Бармен, офіціант;
  2. Кухар, кондитер;
  3. Верстатник деревообробних верстатів;
  4. Водій автотранспортних засобів, машиніст сільськогосподарських машин;
  5. Зварювальники ручного зварювання на автоматах на напівавтоматах, газозварювальними, зварювальники TIG, MIG/MAG, GMAW;
  6. Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування;
  7. Кравець;
  8. Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів (в т.ч. комп’ютерної діагностики автомобілів);
  9. Слюсар з контрольно-вимірювальних приладів (електроніка);
  10. Токар, фрезерувальник;
  11. Рихтувальник кузовів та майстер з діагностики та налагодження електронного устаткування автомобільних засобів.

Детальніше з результатами дослідження можна ознайомитись за посиланнями https://vrc.rv.ua/wp-content/uploads/2020/03/Recomendations_VRC_Rivne_2020.pdf, а також https://vrc.rv.ua/rezultaty-doslidzhennia-nezajniatoho-hromad-m-sarny-ta-mlynivskoi-selyshchnoi-rady/

Окремо слід акцентувати, що за результатами дослідження регіонального ринку праці проведеного у 2018 році в Рівненській області ідентифіковано, що за багатьма професіями випускники мають низький рівень професійної кваліфікації, брак практичних знань та нагальну необхідність у розширенні професійних компетенцій. Існує дефіцит на працівників для роботи з дорогим комп’ютерним обладнанням. Детальніше з результатами можна ознайомитись за посиланням http://kariera.in.ua/Labor%20market%20research%20Rivne%20region%202018.pdf.

В рамках Місцевого партнерства зайнятості Вище професійне училище № 22 м. Сарни визначено для створення Навчально-практичного центру «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ».

Доцільність створення Центру професійної досконалості місцевого партнерства зайнятості на базі цього навчального закладу зумовлена наступними факторами:

* необхідність більш повного забезпечення потреби роботодавців північної частини Рівненщини кваліфікованими робітниками, яка виявлена в 2019 році під час дослідження ринку праці Рівненської області (https://vrc.rv.ua/wp-content/uploads/2020/03/Recomendations_VRC_Rivne_2020.pdf та http://kariera.in.ua/work-search/labour-market/). На території Сарненського та сусідніх районів розміщена значна кількість транспортних підприємств, СТО, що формують стабільний попит на робітничі кадри, а також запит на підвищення кваліфікації або перепідготовку робітників.

* сильними сторонами ВПУ № 22 м. Сарни (описано вище)

* показниками природного приросту населення – північна частина Рівненщини має найкращі (в усій північно-західній частині України), що дозволяє прогнозувати стабільну кількість (можливо, навіть ріст) числа абітурієнтів.

Навчально-практичний центр елемент нової системи професійної освіти

За своєю суттю навчально-практичний центр – це частина приміщень закладу професійної освіти яка забезпечена новим обладнанням та технікою, а для навчального процесу створено всі можливості, щоб проводити практичні заняття сучасного формату для учнів, а також навчати дорослих (підвищення кваліфікації або перенавчатися).

Створення навчально-практичних центрів в Україні розпочато у 2016 році. За 5 років побудовано більше 250 центрів. Спочатку кошти на їх будівництво надходили прямим фінансуванням. Згодом для покращення ефективності запроваджено нові принципи і моделі відкриття центрів, що включає:

– конкурсний відбір базових навчальних закладів для цільового фінансування;

– навчальним закладам надана автономія самостійно визначати, за якою професією відкривати навчально-практичний центр.

Створення Навчально-практичного центру «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ» в рамках місцевого партнерства зайнятості базується на вже наявному в Україні досвіді, але разом з тим покликано виконувати специфічні завдання створеного місцевого партнерства зайнятост

Таким чином у діяльності НПЦ «Північ» ВПУ №22 можна виділити окремі тематичні напрямки (сектори). Частина з них включає елементи успішного українського досвіду пов’язані з професійним навчанням (зайнятого та незайнятого населення, безробітних громадян), а інші обумовлені особливостями впровадженням Плану дій місцевого партнерства зайнятості Сарненської міської ради, а саме:

– сектор професійного навчання (зайнятого та незайнятого населення, безробітних громадян);

– сектор профорієнтаційної роботи з школярами та молоддю;

– сектор роботи з роботодавцями.

Сектор професійного навчання НПЦ «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ»

Виходячи з потреб регіонального ринку праці у кваліфікованих робітниках, враховуючи широку профільність закладу освіти та наявність матеріально-технічної бази, досвідченого педагогічного колективу, спектр професій за якими ведеться підготовка, в рамках НПЦ «Північ» буде розширено до:

  • Рихтувальник кузовів;
  • Майстер з діагностики та налагодження електрон-ного устаткування автомобільних засобів;
  • Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів;
  • Машиніст дорожньо – будівельних робіт.

Розширення професійної підготовки забезпечить:

  • стабільний перспективний запит по підготовці кадрів з боку учнівської молоді, безробітних та працюючого населення;
  • підвищення якості професійно-технічної освіти в т.ч. за обраними напрямками підготовки;
  • проведення навчання за гнучкими програмами у відповідності до сучасних технологій для усіх вікових категорій;
  • впровадження програм професійної підготовки, що задовольняють коротко-, середньо- та довгострокову потребу місцевого ринку праці та сприяють соціально-економічним пріоритетам розвитку громади та розробку і реалізацію спільних проектів «програм» спрямованих на просування міжнародних стандартів та інноваційних практик управління місцевими ринками праці.

Сектор профорієнтаційної роботи з школярами та молоддю НПЦ «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ»

За даними Державного центру зайнятості, сьогодні 31 % безробітних — це молодь у віці до 35 років. Найбільша частка безробітних молодих осіб в Україні, 50 %, мають вищу освіту, 33 % — закінчили професійно-технічний навчальний заклад, а 17 % — загальноосвітню школу. Останніми роками формується тенденція до збільшення кількості молоді, яка перебуває у статусі безробітних понад рік, деякі з них змушені перебувати у стані тривалого безробіття з самого початку трудової діяльності. Сьогодні 44 % випускників закладів вищої освіти працюють не за фахом, а 29 % випускників працюють за фахом, лише частково пов’язаним з отриманою спеціальністю.

Багато випускників шкіл витрачають час на здобуття освіти та опанування професій, за якими вони ніколи не будуть працювати, які не затребувані, не відповідають їх здібностям та не дають можливості подальшого професійного та, часто, й особистісного розвитку.

Одна з ключових причин такої ситуації полягає в тому, що профорієнтаційна робота є однією з слабких ланок системи освіти. Як наслідок, молодь яка стає отримувачем навчальних послуг (в т.ч. професійного навчання) не має чіткого розуміння власної професійної перспективи – розгорнутих у часі життєвих планів, спрямованих на вибір професії і ствердження себе як суб’єкта професійної діяльності.

Заняття з професійної орієнтації учнів загальних середніх шкіл в регіонах України не проводяться через відсутність бази та методик де в доступній формі подається інформація про:

– вимоги і потреби світового, вітчизняного та локального ринку праці,

– актуальних професій;

– можливості навчання на різних освітніх рівнях та етапах розвитку кар’єри, працевлаштування після закінчення навчання та отримання професії;

– формуванні мотивації до майбутньої професійної діяльності, психологічної готовності до зміни професії і переорієнтації на нову діяльність;

– застосування психодіагностичних методик: проведення тестування на професійну придатність, оцінка та інтерпретація результатів.

Для подолання цього розриву Сектор профорієнтаційної роботи з школярами та молоддю НПЦ «Північ» передбачає тісну співпрацю ВПУ №22 м. Сарни з Рівненським обласним центром зайнятості та його структурними підрозділами, щодо використання бази навчально-практичного центру як експериментального майданчика для розробки методик, матеріалів, занять з профорієнтаційної роботи.

З цього приводу 5 лютого між ВПУ №22 м. Сарни та Сарненським районним центром зайнятості укладено Меморандум про співпрацю, за яким сторони погодились спільно використовувати навчально-практичний центр в т.ч. для профорієнтаційної роботи.

Сектор роботи з роботодавцями НПЦ «Центр технологій на автомобільному транспорті «Північ»

Формуючи в структурі НПЦ «Північ» сектор роботи з роботодавцями учасники місцевого партнерства зайнятості виходили з того, що лише одиничні університети які володіють висококваліфікованими кадрами та сучасною навчальною базою спроможні готувати таких фахівців, які могли б відразу повноцінно включитися в роботу підприємства (і то, в розрізі окремих професій). Саме це лежить в основі інтересу підприємств (роботодавців) брати активну участь у підготовці своїх майбутніх кадрів, оскільки навчальний заклад надає своїм випускникам, переважно, академічну освіту.

Щоб зробити процес взаємодії роботодавця з навчальним закладом максимально ефективним – навчальному закладу доведеться докласти максимуму зусиль для того, щоб модернізувати (модифікувати) власну навчальну послугу під корпоративні освітні потреби локального та регіонального бізнесу. Це передбачає формування взаємного діалогу для розробки механізмів партнерства: вироблення навчальних послуг, додаткових курсів із залученням виробничої бази та фахівців роботодавця.

Таким чином, спільними зусиллями роботодавців і адміністрації навчального закладу на базі НПЦ «Північ» буде формувались інтегрована науково-освітньо-виробнича діяльність.

Програма НПЦ «Північ» забезпечує можливість розпочати навчання за дуальною формою, що буде сприяти подоланню розриву між теорією і практикою. Для учнів це навчання в реальних умовах підприємства, а для роботодавця – зменшення періоду адаптації до умов виробництва і соціального мікроклімату, а також формування фахівця відповідно до потреб підприємства.

З’являться можливості залучити потенційного клієнта, збільшити надходження спеціального фонду закладу за рахунок надання послуг населенню. Заклад в змозі забезпечити надання освітніх послуг особам з особливими потребами на рівні , що відповідає їх можливостям та здібностям: приміщення обладнані пандусами; прокладені пішохідні доріжки.

З метою формування комплексних програм підготовки/перепідготовки кадрів до сектор роботи з роботодавцями залучено представників державної служби зайнятості з приводу чого 5 лютого між ВПУ №22 м. Сарни та Сарненським районним центром зайнятості укладено Меморандум про співпрацю, за яким сторони погодились спільно використовувати навчально-практичний центр в т.ч., розробляти навчальні програми та модулі для навчання незайнятого та зайнятого населення робітничим професіям майстер з діагностики та налагодження електронного устаткування автомобільних засобів та рихтувальник кузовів.